Hoe begin ik een eigen T-shirtlijn in 5 stappen

Droom jij ook van jouw eigen merk en collectie? Een webshop of een winkel waar jouw T-shirts verkocht worden? Wil jij je geld verdienen met een T-shirt brand? Hieronder vind je een handig 5 stappenplan waarmee je een vliegende start kunt maken. We helpen je op weg met nuttige tips zodat ook jij jouw eigen kledinglijn kunt beginnen.  

eigen kledinglijn beginnen  zeefdruk eigen t-shirtlijn  zeefdruk voorbeeld private label t-shirt

Stap 1 – Schrijf een ondernemersplan voor jouw eigen T-shirt collectie

Een businessplan schrijven is een must als je wilt starten met een eigen label. Het geeft je een beeld van de kansen die je hebt op de markt en de kosten van het starten van een eigen bedrijf. Een groot deel van dit plan bestaat uit onderzoek van de markt, jouw doelgroep en jouw concurrenten. Het plan schrijf je in eerste instantie voor jezelf. Het is daarom belangrijk eerlijk en realistisch te zijn. Wellicht heb je het ook nodig om een financiering aan te vragen bij een bank of andere financier.

Het schrijven van zo’n plan is een proces dat enkele weken tot maanden in beslag neemt. Het uiteindelijke plan is een handvat, ook voor de toekomst.

Ondernemersplan voorbeeld voor de kledingbranche

Je hoeft zelf het wiel niet uit te vinden. Er zijn online genoeg templates voor ondernemersplannen te vinden. Hier vind je een goed voorbeeld van een ondernemingsplan speciaal geschikt voor ondernemers en zzp’ers in fashion. Je kunt ook een lege template downloaden zodat je zelf direct aan de slag kunt.

In een ondernemersplan komen een aantal punten aan bod, zoals:

  • Wie is jouw doelgroep? Je brengt in kaart aan wie je gaat verkopen. Zijn dit mannen, vrouwen, kinderen of een combinatie van deze groepen? Wat is hun leeftijd, waar wonen ze en je geeft ze een ‘gezicht’ door hun persona te beschrijven. Zo kun je je goed inleven in hun gedrag en wensen.
     
  • Wat ga je verkopen? Je beschrijft wat je gaat verkopen. Waaruit bestaat jouw T-shirt collectie? Ga je een eigen collectie laten ontwerpen en produceren of kies je voor white-label (ook wel private label genoemd) kleding. Dit is kant-en-klare kleding met jouw eigen neklabels, prints of borduurwerk en hangtags. Je kunt je voorstellen dat een white label collectie goedkoper is om te laten maken. Je kunt in plaats van T-shirts natuurlijk ook kiezen voor het verkopen van bijvoorbeeld sweaters.
     
  • Wat kost een eigen kledinglijn? Schrijf een financieel plan en breng in kaart hoeveel kleding je nodig hebt om te kunnen starten. Je wilt natuurlijk geen ‘nee’ verkopen, maar te veel voorraad is ook niet verstandig omdat fashion onderhevig is aan trends. Je voorraad is dus niet oneindig houdbaar. Wat kost het om je startvoorraad T-shirts te laten produceren? Hoeveel moet je omzetten om netto genoeg over te houden? Wat wordt de verkoopprijs? Vergeet ook de kosten zoals een pc, eventueel een auto, verzendkosten van pakketjes, verzekeringen, websitebouw- en onderhoud, een boekhouder en marketingkosten niet mee te nemen in je financiële fashion plan. 
     
  • Concurrentie analyse - Het is goed te weten welke concurrenten vergelijkbaar zijn met jouw bedrijf. Zo kun je jouw onderscheidende punten goed bepalen. Waarom moet een klant bij jou T-shirts kopen en niet bij de concurrent? Je kunt hiervoor een SWOT analyse maken. Je brengt jouw sterke en zwakke punten in kaart in relatie tot jouw concurrenten. Hier vind je meer informatie over een SWOT analyse.
     
  • Kies de distributiekanalen voor jouw kledinglijn - Wil je een fysieke winkel openen, of kies je voor een webshop? Een combinatie is ook mogelijk. Houd er rekening mee dat een fysieke winkel kostbaar is. Denk aan de huur, verzekeringen en personeel. Een webshop is minder kostbaar maar de online concurrentie is groot. Een goede positie veroveren in Google is een tijdrovende aangelegenheid waarbij je meestal hulp moet inschakelen van een marketing professional.
     
  • Voorraad van jouw kleding - Hoeveel startvoorraad ga je inslaan? En waar ga je je voorraad neerleggen? Gebruik je een digitaal voorraadsysteem om de inkoop en verkoop bij te houden (zeer aan te raden!)?

borduren eigen t-shirt collectie

Stap 2 - Marketing

  • Een website of webshop bouwen - Laat een goede website of webshop ontwerpen door een ervaren webbouwer, en liever niet door je buurman of kennis (tenzij hij of zij ervaren is natuurlijk). Wordpress is een gratis en goed webshopplatform dat je in eigen beheer hebt. Er zijn veel betaalbare Wordpress designs beschikbaar. Je kunt een online verkoopmodule in combinatie met Wordpress (Woo commerce) gebruiken als je jouw collectie online wilt gaan verkopen. Je kunt er ook voor kiezen om een abonnement bij een kant-en-klare webshop aanbieder af te nemen zoals CCVshop.nl of mijnwebwinkel.nl. Het voordeel van een dergelijke partij is dat onderhoud en doorontwikkeling door deze partijen gebeurt. Gebruik kwalitatief goede foto’s van jouw collectie, passend bij wat jij uit wilt stralen, zodat klanten de kleding goed kunnen bekijken en worden verleid tot kopen van jouw kleding.
     
  • Kies en registreer jouw domeinnaam - Kies een unieke domeinnaam. Dit is bij voorkeur een korte naam. Veel namen zijn inmiddels bezet. Je kunt ook inspiratie opdoen voor het kiezen van een domeinnaam voor jouw fashion brand. Registreer jouw domeinnaam bij een hostingpartij of via een klant-en-klare webshop aanbieder als je daar een abonnement afsluit.
     
  • Ontwerp jouw huisstijl - Zodra je jouw brandnaam weet, kun je een logo en huisstijl laten ontwerpen. Zorg voor een onderscheidende visuele identiteit die perfect past bij jouw doelgroep en brand identity.
     
  • Zorg voor een marketingstrategie
    • Online marketing - Wil je een kleding webshop beginnen dan is het heel belangrijk om aan online marketing te doen. Denk aan Google adwords, SEO, email nieuwsbrieven en social media zoals Facebook en Instagram. Online marketing is een vak apart. Vraag hulp aan een expert. Op freelance marktplaatsen zoals freelance.nl kun je een opdracht plaatsen en online marketing freelancers vragen om je te helpen. Je kunt zelf jouw budget voor de opdracht bepalen en het aantal uur dat je hulp nodig hebt. Hier vind je meer informatie over webwinkel marketing.
    • Persberichten - Verspreid persberichten, dat is een gratis manier om extra exposure te genereren. Stuur persberichten naar (lokale) kranten en online persberichten sites.
    • Beurzen - Op een kledingvakbeurs staan is misschien te kostbaar als je net start, maar zeker een idee als je wat winst hebt gemaakt en wilt verkopen aan ondernemers (winkeliers of webshops). Je staat tussen vakgenoten dus je kunt hier ook goed netwerken, naast dat klanten jouw kunnen bezoeken natuurlijk.
    • Goede, inspirationele teksten - Het is belangrijk dat je teksten plaatst die inspiratie bieden. Schrijf wekelijks een blogbericht over bijvoorbeeld jouw nieuwe items, fashion trends, plaats een interview met een fashion icoon of plaats streetstyle foto's van fashionisable mensen die je op straat fotografeert. 

Stap 3 – Vind white label T-shirt leveranciers

  • Selecteer een aantal leveranciers - Je kunt modevakbeurzen bezoeken of online onderzoek doen en vraag samples op van T-shirts die bij jouw collectie passen. Het is handig als je weet of een white label leverancier ook de bedrukking, de hangtags en de neklabels kan personaliseren. Eén leveranciers werkt efficiënter dan samenwerken met meerdere contacten.
     
  • Vraag samples op van diverse T-shirt modellen en kleuren.
     
  • Breng de kosten in kaart - Vraag naar de kosten. Vaak krijg je korting als je een grotere hoeveelheid inkoopt.

​ private label t-shirts.nl

Voor #unlimitees creëerde T-shirts samen met de eigenaar een private label collectie T-shirts. "De collectie is geprint door T-shirts.nl. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking, de snelle levering en de duidelijke communicatie. Het is een prettig team om mee samen te werken. Hopelijk kunnen we er snel een vervolg aan geven." #unlimitees - Jeffrey

Stap 4 - Het ontwerpen van jouw kledinglijn

  • Laat art-work (print en borduurwerk), neklabels en hangtags ontwerpen - Veel white label (of private label) bedrijven hebben een eigen ontwerp afdeling waarmee jij samen jouw artwork, neklabels en hangtags kunt ontwerpen. T-shirts worden vaak bedrukt met behulp van zeefdruktechnieken zoals high density, flock of discharge. Borduren is een subtiel alternatief met een zakelijke, luxe uitstraling.
     
  • Laat drukproeven maken - Zodra je ontwerpen klaar zijn, kun je digitale drukproeven opvragen. Dit is een heel leuk moment want nu zie je echt hoe jouw T-shirt lijn eruit komt te zien. 

ontwerpen van een t-shirtlijn

Stap 5 - Verkopen van jouw T-shirt collectie

  • Ben je klaar om van start te gaan? Heb je jouw kleding webshop klaar staan of heb je andere verkooppunten aangesloten, is je collectie gereed, je weet hoe je de kleding bij jouw klanten krijgt en je hebt een marketingplan? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel en je onderneming is een feit! Handig om te weten; tegenwoordig zorgt de Kamer van Koophandel ervoor dat de Belastingdienst op de hoogte is van de start van jouw onderneming. Dit hoef je dus niet apart aan hen door te geven.
     
  • Netwerken - Blijf niet thuis zitten en wachten tot klanten naar jou toe komen maar ga de deur uit. Vertel aan iedereen dat je gestart bent via social media en gewoon in de wandelgangen. Spread the word! Vertel dat je een eigen kledinglijn begonnen bent. Nu is het ook tijd om met je marketingplan van start te gaan. 
     
  • Wees realistisch en neem de tijd - Als je gemotiveerd bent, je een top product verkoopt en keihard werkt, is de kans op slagen groot. Ga niet bij de pakken neerzitten als je niet direct veel verkoopt maar blijf werken aan groei en succes. Vind manieren om jouw workflow, styles/designs en je marketinginspanningen steeds weer te verbeteren. Vraag feedback aan klanten, praat met andere ondernemers, neem deel aan online fora en bezoek startersbijeenkomsten. De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig sessies voor startende ondernemers. Een netwerk van andere fashion ondernemers opbouwen is heel fijn. Zo kun je sparren en tips vragen.
     

We wensen je heel veel succes en plezier! 
 

Hulp nodig? T-shirts.nl verzorgt veel private label (of white label) collecties voor eigenaren van fashion brands. We hebben een uitgebreide collectie heren-, dames-, en kinder T-shirts. Onze designafdeling ontwerpt uniek artwork voor deze ondernemers. Wil je meer informatie over jouw eigen T-shirt lijn starten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@t-shirts.nl of via 023 - 5617595. We helpen je graag verder.